Recension: A Short Hike [PS4]
Ledigheten har inte riktigt välsignat Claire med det hon vill ha. Förutom att hon måste tillbringa sina fria dagar med sin moster i Hawk Peak-parken, finns det ingen mobiltäckning i området. Förutom högst upp i berget Hawk Peak. Som den tonåring hon är, beslutar sig därför Claire att bestiga den beryktat utmanande bergstoppen.
Det är här som jag tar befälet över den vilsna fågeln (!!) Claire och lär mig grunderna i spelet. Min hjältinna kan, i sin kamp att övervinna berget, lära sig ytterligare färdigheter samt öka på befintlig kapacitet när det kommer till att klättra och flyga. Äventyret kan börja, och det ska visa sig vara en fantastisk hajk.
Under resan att ta sig till toppen, möts jag av mängder av intressanta karaktärer som antingen spär på upplevelsen med sina intressanta livsöden eller berättelser, eller ger mig möjlighet att stärka hjältinnans förmågor. Nyckeln när det kommer till framsteg på denna front stavas gyllene fjädrar, och dessa kan jag antingen hitta på svåråtkomliga ställen, eller köpa för dyra pengar.
Fjädrarna ökar Claires förmåga att klättra längre eller flyga bättre, något som ska visa sig spela en stor roll i utforskandet av den öppna världen. För varje fjäder jag erhåller kan jag nämligen klättra högre upp i bergen, och mot slutet av resan behöver jag kunna klättra en bra bit.
Men äventyret handlar inte bara om att samla på sig dessa gyllene fjädrar för att komma fram till målet. Själva målet består däremot i att utforska världen. Och njuta av den. A Short Hike är nämligen fullt av originella karaktärer och fantastiska ögonblick samtidigt som det skänker mig njutning i form av den glädje jag känner när jag utforskar landskapet.
Det går ganska snabbt att nå målet med Claires resa, men äventyret slutar inte där. Istället fylls jag av en lust av att utforska allt. Något som jag inte känt under många år, inte sedan The Elder Scrolls V: Skyrim eller Minecraft. Det är stora ord från mig, men faktum är att denna titel är magisk på så många olika sätt.
Det finns med andra ord inte mycket som talar till någon som helst nackdel när det kommer till A Short Hike. Visst kan jag önska att upplevelsen skulle hålla i sig i ett antal timmar till, visst hade jag kunnat uppskatta att det fanns ett mer utvecklat handelssystem i spelet. Men när jag tittar tillbaka på min upplevelse med denna titel, återkommer jag hela tiden till två punkter; en längre upplevelse och en ännu större värld med ännu fler möjligheter.
Sen kommer jag ihåg att spelet är utvecklat av en enda person; Adam Robinson-Yu. Och då omvandlas istället min kritik till ren beundran. Att en enda människa lyckas skapa en upplevelse som denna är inget annat än ren magi. En fjäder i taget!