Sherlock Holmes återvänder nästa år
En av förra årets mest positiva överraskningar för min egen del var Sherlock Holmes: Crimes & Punishments (8/10). Tidigare delar i serien har bitvis varit bra äventyrsspel, men har ofta fallit på dålig implementering, och därför var det väldigt trevligt att se att utvecklarna Frogwares fick nästan allt att klaffa i förra årets spel.
Detta gör det än mer glädjande att vi kommer att kunna ta del av nya äventyr med den engelske mästerdetektiven redan till våren i Sherlock Holmes: The Devil’s Daughter.
I likhet med Crimes & Punishments kommer The Devil’s Daughter också vara uppbyggt på fem stycken fall som förbryllar Scotland Yard. Detta upplägg var väldigt lyckat eftersom det gav spelet möjlighet att berätta kortare och mer koncisa berättelser istället för att behöva tvinga fram några extra timmar ur en historia som mår bättre av att avslutas istället.
Detaljerna är hittills ganska få, men jag hoppas innerligt att fallen går att lösa på flera olika vis precis som i förra spelet. Det faktum att jag kan avsluta en berättelse men ändå inte ha löst fallet är spännande, och gjorde att Crimes & Punishments var väldigt givande att spela flera gånger för att se de olika grenarna i berättelsen.
Gött!
Som Sherlock-fanatiker har jag gillat spelen som släppts, även om jag stört mig ordentligt på löjligt komplicerade och onödiga pussel i dessa spel. Crimes & Punishments tog däremot konceptet hästlängder framåt rent spelmekaniskt och jag tycker att i stort sett allt gjordes riktigt bra i det spelet, så det ska bli hur kul som helst att spela uppföljaren.
Personligen hade jag älskat om kommande spel släpptes episodvist som DLC nu när de har det briljanta upplägget som Crimes & Punishments hade – tänk att få ta del av ett nytt fall varje eller varannan månad istället för fem åt gången varannat år…