Hatsune Miku: Project DIVA Future Tone = många låtar

Jag har visserligen inte skrivit tidigare att Hatsune Miku: Project DIVA Arcade håller på att konverteras till PlayStation 4 och kommer att släppas under 2016 men jag råder bot på det här och nu! I september förra året, berättade Sega i en presskonferens att de tänker ta arkadspelet som släpptes initialt 2010 i Japan och porta det till Sonys kraftfulla konsol.
Arkadversionen kan man se som en rejäl hyllning till den virtuella pop-divan Miku, eftersom den innehåller de bästa låtarna från samtliga utgivna Hatsune Miku-spel. Givetvis finns andra musikaliska verk som inte återfinns i spel men som är fantastiska ändå. Arkadspelet har varit under konstant utveckling sedan 2010, då den allra första versionen lanserades i japans spelhallar (ja de har fortfarande sådana!).

213 låtar? Hur ska jag hinna med alla?
Häromdagen postade en anställd på Sega två bilder på Twitter bestående av Hatsune Miku: Project Diva Future Tone som spelet heter på PlayStation 4. Den ena bilden visar när han misslyckas med en låt på svårighetsgraden ”normal” och den andra bilden visar det digra utbudet av sånger som spelet omsätter. Hela 213 musikstycken verkar finnas tillgängliga i spelet och det är en enorm mängd musik, speciellt med tanke på att de tidigare konsolspelen innehållit runt 30.
Än så länge är Hatsune Miku: Project Diva Future Tone endast planerat att släppas för nedladdning och Sega har tyvärr inte berättat om det blir tillgängligt utanför Japan. Ett exempel på hur Hatsune Miku: Project DIVA Arcade ser ut, finner du här:
Är du redo att starta ett japanskt PSN-konto bara för Miku?
Jävlar vad pepp jag blev av videon!
Vore det bara musikspelet skulle jag kunna tänka mig en JP-utgåva, men om det blir minispel, upplåsning av prylar, leksaker och dräkter som i de andra spelen då fungerar det inte med japanska utgåvan för mig. Då skulle man få sitta 80% av tiden med en translation guide och tyda hur tecknen ser ut och 20% av tiden att spela. Jag håller både tummar och tår för en lansering i väst. Jag vet att det är jobbigt med musiklicenser i USA och lokalisering i Europa, men man får hoppas.
Nästa Miku-spel till Vitan kanske jag köper JP-utgåvan och spelar om det när/om det kommer i väst.
You and me both! 🙂
Eftersom det verkar vara en portning av arkadspelet kan jag inte tänka mig att det finns sådana sidospår. Förhoppningsvis blir det galet mycket nötande av låtarna istället 🙂
För övrigt såg jag att Hatsune Miku var med i Januarirean idag, så installerar del två precis nu. Får se om jag blir lika frälst som er 🙂
Nu blir jag lycklig! Hoppas innerligt att du fastnar för spelet och att smurf hits-varningen försvinner! 🙂 Kör du på Vita eller PS3?
Blev till PS3, går ju att köra med stereoskopisk 3D där 😉
Ok, just den biten är nog inget jag provar, men har märkt att spel lätt blir bortglömda på min Vita, plus att jag föredrar att spela med teven som skärm och högtalare istället för hörlurar. Något som skiljer versionerna markant mer än formatet?
Känner fortfarande lite Smurf-vibbar, men då jag bara skulle prova spelet en liten stund men inte lyckades slita mig förrän nu (bortsett från en hundpromenad och lite middag) får du lista ut själv om jag hatade spelet eller ej (nästan 11 timmar senare).
Råkade faktiskt ta mig igenom alla låtar på normal svårighetsgrad, och körde igenom några på Hard också. Efter på tok för många försök lyckades jag till och med klara av den där kattlåten på Hard (någonting med Envy the Cat Walk eller nåt), var riktigt kul om än svinsvårt. Jag antar att ni klarat alla låtar på Expert också? I så fall är jag riktigt imponerad, mina ”gubbreflexer” kräver nog väldigt många veckors övning om jag ska lyckas klara den låten på så hög svårighetsgrad.