E3 2018 – Sammanfattning av Ubisoft
När det kommer till E3-presentationer är det få som satsar lika mycket på underhållningsfaktorn som Ubisoft gör. Detta är ju dock inte en garanti för att det alltid lyckas, men det är inte ofta man kan kalla deras show för tråkig.
Ribban blev omedelbart lagd i årets upplaga, med en omfattande danspresentation som innefattade både en person i pandadräkt och en musikkår.
Det var förstås inte svårt att lista ut att det handlade om offentliggörandet av Just Dance 2019, och även om det inte blev sagt ett ord om spelet var själva dansnumret mer effektivt än något annat som skulle kunna sägas om spelet.
Detta följdes sedan upp av en efterlängtad trailer för Beyond Good & Evil 2, där vi fick se att även Jade kommer att vara med i spelet. Denna uppföljare utspelar sig kronologiskt sett innan första spelet, och det ser ut som att Jade inte riktigt har funnit sin plats som fotojournalist riktigt än, utan ser istället ut att vara spelets antagonist.
Det blev dock lite smolk i bägaren när de även presenterade ett crowdsource-koncept för att skapa innehåll för spelet. Jag tycker att det låter lite smutsigt då det är ett företag som omsätter miljarder varje år, och som har fyra separata utvecklingsstudior som jobbar med spelet. I slutänden känns det bara som ett sätt att undvika att anställa folk som uppenbarligen behövs för att skapa den produkt de siktar på att skapa.
Stämningen lyftes dock snabbt efter detta när Antti Ilvessuo från RedLynx intog scenen för att visa upp Trials Rising. Inte nog med att han bjöd på ett härligt slapstick-nummer, han insisterade även traditionsenligt på att han är Finlands statsminister. Spelet ser ut att vara mer av det klassiska Trials-konceptet, men det är precis vad jag vill ha också.
The Division 2 hade redan tidigare fått en genomgång av spelsekvenser på Microsofts scen, men nu kompletterades även med en mer tongivande trailer. Vi fick även reda på att spelet kommer att ha stöd för åtta spelare i mer omfattande raidutmaningar. De nya miljöerna i Washington D.C. ser också väldigt intressanta ut, och det finns potential för bra uppföljare från Malmöbaserade Massive Entertainment.
Trots att Skull & Bones blev uppskjutet till nästa år fick vi ändå se en ganska matig trailer med nytt innehåll från spelet. Det hela ser oerhört vackert ut, men då det hela verkar vara fokuserat på onlinestrider är det inget för mig. I samma kategori finner vi den nya expansionen till For Honor (9/10) med namnet Marching Fire.
Den stora höjdpunkten för mig var avslutningsnumret Assassin’s Creed Odyssey. Troligtvis var detta menat att vara den stora klassiska överraskningen som Ubisoft har haft som tradition i slutet av presentationen de senaste åren, men eftersom det läckte redan innan E3 drog igång var en del detaljer redan kända.
Mycket känns igen från strukturen i Assassin’s Creed Origins (9/10), men trots detta känns det oerhört lockande att utforska antika Grekland och se hur de knyter ihop berättelsen till helheten. Om det håller samma klass som förra årets upplaga kommer hösten att bli riktigt trevlig.
Jag hoppades mycket på att vi faktiskt skulle få se ett nytt Splinter Cell detta år, då det var en del av Walmart-läckan veckorna innan mässan. Det börjar bli en årlig tradition för mig att bli besviken av spelets frånvaro, men någon gång måste det ju ske!
Presentationen bjöd både på höga toppar och en del lågvattenmärken, men överlag fanns det tillräckligt positivt att ta med sig för att jag ska ge Ubisoft godkänt i år.