E3 2018 – Sammanfattning av Bethesda
Efter Electronic Arts stappliga inledning av årets E3-presentationer höll jag verkligen tummarna för att Bethesda skulle vända trenden till något mer positivt. När de sedan inledde med ett minst sagt energifyllt framträdande från Andrew W.K. fanns det inte längre några tvivel att detta skulle bli en mer fartfylld tillställning.
Det var dock bara början på de trevligheter som väntade senare under min uppesittarkväll.
Rage 2 blev första spel ut på scenen, och vi bjöds till en början på styltig presentation som ingen riktigt verkade ha repeterat. Lyckligtvis följdes detta upp med en ganska härlig demonstration av spelsekvenser, och det ser ut att kunna bli ett betydligt mer underhållande spel än föregångaren någonsin var.
Detta följdes sedan upp med ett Elder Scrolls-segment som dels gick igenom nyheterna i Summerset-expansionen till The Elder Scrolls Online, men vi fick även en bekräftelse på att kortspelet The Elder Scrolls Legends är på väg till konsoler också. Det är inte riktigt min typ av spel, men det är ett populärt spel som definitivt hör hemma på fler plattformar.
Kvällens första stora överraskning kom i form av uppföljaren till det lysande Doom (8/10). Med namnet Doom: Eternal kändes det ursprungligen som en expansion eller ett sidospår, men det bekräftades snabbt att det är en full uppföljare. Jag trodde att vi skulle få vänta lite längre på bekräftelsen av detta spel, och även om det troligtvis dröjer tills vi får lov att spela det behöver vi inte vänta alltför länge på att få se fler detaljer. Spelet kommer nämligen att få en större presentation på Quakecon i augusti.
Jag nämnde även i min inför E3-artikel att jag ville se en expansion till Prey (9/10), och även om jag fick vad jag önskade så var det inte riktigt vad jag hoppades på. Istället för nya berättelsedrivna kapitel fick vi istället Mooncrasher.
Denna expansion utspelar sig på en bas på månen, och är i praktiken ett roguelike-upplägg för spelet och är menat att spelas om och om igen. Fiender och utrustning flyttas runt varje spelomgång, vilket skapar varierande utmaningar. Preys starka sida var ju dock inte striderna, utan berättelsen, miljön och stämningen, vilket gör att denna expansionen är något av en besvikelse.
Vi fick även bekräftelse på att Machine Games jobbar på högtryck för att leverera ett nytt Wolfenstein-spel, vilket var en väldigt positiv överraskning. Wolfenstein: Youngblood utspelar sig i Paris på 80-talet med BJ Blaskowiczs tvillingdöttrar i huvudrollerna. Detta upplägg gör det då möjligt att introducera kooperativt spel i den nya kampanjen, vilket förstås är intressant.
Jag misstänker att det handlar om ett fristående sidospår i likhet med Wolfenstein: The Old Blood, och inte en fortsättning på den berättelse vi har fått följa i de numrerade spelen. Oavsett så ser jag oerhört mycket fram emot att se mer om detta!
Detta följdes sedan av ett långt segment med branschveteranen Todd Howard på scenen. Majoriteten av tiden tillbringades förstås med att förklara vad Fallout 76 är, och som förväntat kommer det inte att vara ett klassiskt rollspel i stil med tidigare spel. Fokus kommer istället att ligga på överlevnad i en delad onlinevärld.
Det hela ser väldigt väldesignat och bra ut, men det är dessvärre inte vad jag är ute efter när det gäller Fallout. Jag vill känna mig isolerad i postapokalysen, och inte hela tiden känna att någon annan spelare är ute efter att påverka min spelupplevelse. Det är dock en genre som är omåttligt populär, så det kommer säkert att bli en kassako för Bethesda under en lång tid framöver.
Howard nöjde sig dock inte med detta. Han lät även oss fans skymta vad som finns på horisonten, och det är ett spel som det har ryktats länge om – nämligen Starfield. Vi fick dock inte se mycket mer än just en skymt av detta rymdbaserade rollspel, och om vi ska ta ordagrant på Todd Howards ordval så kan det dröja till nästa konsolgeneration innan det blir färdigt.
Detta hindrade dock inte honom att börja prata om vad som kommer efter Starfield, och då är det äntligen dags för ett nytt spel i The Elder Scrolls-serien. Enligt information efter presskonferensen har dock inte utvecklingen av The Elder Scrolls VI ens påbörjats än, så det är garanterat något som kommer att dröja till en bit in på nästa konsolgeneration.
Även om mycket som visades under presentationen är en bit bort är det ändå spännande att se Bethesdas planer för framtiden, och framtiden är onekligen ljus. Det kan tyckas lite märkligt att visa upp logotyper av spel som det knappt finns en enda kodrad för, men nu kan åtminstone inte spelet läckas av en slarvig återförsäljare.