Första spelsekvenserna från Assassin’s Creed Origins
Jag nämnde redan innan E3-mässan att ett av de spel jag ser mest fram emot att se är det nya Assassin’s Creed-spelet. Ett års uppehåll för serien och en liten omstart jämfört med den vanliga designmallen kan vara precis vad som behövs för att få det hela att kännas fräscht igen.
Det visade sig att jag inte ens behövde vänta till Ubisofts egna presskonferens för att se en demonstration av Assassin’s Creed Origins, då vi bjöds på en uppvisning redan under Microsofts presskonferens.
Traditionsenligt var en del redan känt om spelet sedan tidigare, då det i princip alltid brukar läcka ut information om till exempel var berättelsen utspelar sig. Det var därför ingen överraskning att se de egyptiska miljöerna i trailern, men det hela ser verkligen utsökt ut. Det är en spännande variation jämfört med tidigare spel, som i princip alla är uppbyggda på europeisk kultur och arkitektur.
Spelsekvenserna som visades upp vittnar också om en del nytänk när det gäller grundläggande spelmekaniker. Striderna ser lite mer intressanta ut, och det verkar finnas lite mer nyans genom att kunna blockera och parera slag. Eftersom alla Ubisoft-spel måste ha någon form av drönare för att kunna godkännas för lansering, kommer du att kunna kommunicera med en örn som kan markera dina mål och ge dig en bättre överblick över området.
Det finns många små detaljer i trailern som gör att jag är oerhört förväntansfull inför lanseringen i höst, och jag misstänker att Ubisoft själva har lite mer att visa från spelet när det är deras tur att ta över scenen ikväll.