Månadens höjdpunkter [Juli 2017]
Nu är sommaren här och juli brukar vara en månad när Sverige saktar ned och går på sparlåga. Spelsläppen rättar sig i ledet och traditionsenligt är sommaren en lite långsammare period där du får chansen att spela ikapp skämshögen inför höstens stortitlar eller slappa i hängmattan med din PlayStation Vita.
Även om det är glesare mellan stortitlarna så bjuder juli på några hett efterlängtade guldkorn. För mig handlar den här månaden mestadels om rollspel av lite olika karaktär.
Final Fantasy XII: The Zodiac Age (PS4)
Final Fantasy XII släpptes några månader innan PlayStation 3 släpptes och tillhör en skara av spel jag missade att spela och det enda Final Fantasy-spelen från huvudserien jag inte har spelat. När den förbättrade versionen utannonserades blev jag både överraskad och glad och ser verkligen fram emot att få spela det. Förutom förbättrad grafik innehåller spelet ny musik, förbättrad prestanda och yrkessystemet från den internationella utgåvan.
Mary Skelter: Nightmares (Vita)
Denna japanska grottkrypare från Compile Heart ser ut att ha lånat komponenter från Criminal Girls-serien, med bland annat dekadenta kvinnor, helvetesmiljöer och pinsamma och gubbsjuka uppgraderingssekvenser. Står du ut med det pinsamma brukar trots allt Compile Heart och Idea Factory bjuda på ytterst kompetenta rollspel. Här befinner sig huvudpersonerna i ett underjordiskt, levande fängelse där du måste fly samtidigt som du måste förhindra att fängelset når markytan. Den 14 juli släpps det i Europa och för ovanlighetens skull släpps det mer än en månad innan de får det i Nordamerika.
Children of the Zodiarcs (PS4)
Den kanadensiska studion Cardboard Utopia presenterade detta taktiska rollspel i en Kickstarter-kampanj där de nämner Final Fantasy Tactics och Tactics Ogre som inspirationskällor. Studion består delvis av utvecklare som tidigare jobbat på spel som Far Cry 3 och Assassin’s Creed Brotherhood. Men det stannar inte vid ett turordningsbaserat rollspel med en snårig berättelse. Stridssystemet innehåller både kortleksbyggande med samlarkort och digitala tärningsslag. Trots att jag får ett exemplar på PC genom Kickstartern, kommer jag absolut att köpa och spela det på PlayStation 4. Skulle du köpa och spela det kommer du att se mitt namn i eftertexterna bland de tusentals investerarna i spelet.
Övriga spelsläpp
- That’s You (PS4)
- Accel World Vs Sword Art Online (PS4, Vita)
- Black the Fall (PS4)
- Minecraft: Story Mode Season 2 ‘Episode 1: Hero in Residence’ (PS4)
- DeadCore (PS4)
- Yonder: The Cloud Catcher Chronicles (PS4)
- Destiny 2 Open Beta (PS4) – 21 till 23 juli
- Aven Colony (PS4)
- Fortnite Early Access (PS4)
- Fallen Legion: Sins of an Empire (PS4)
- Fallen Legion: Flames of Rebellion (Vita)
- Pyre (PS4)
- Unbox: Newbie’s Adventure (PS4)
- Dead Alliance Open Beta (PS4) – 27 till 31 juli
- Shadow Tactics: Blades of the Shogun (PS4)
- Archangel (PSVR)
- Sundered (PS4)
Vilket spel ser du fram emot mest?
Tog ett tag innan jag kom in i FF12 på ps2-tiden, framför allt stridssystemet, men när jag väl accepterat att det handlade mer om att ”programmera” alla karaktärerna än att manuellt försöka styra dem blev det mycket trevligare.
Har som alltid en gigantiskt skämshög som borde ges prio, men vid något tillfälle ska definitivt nya versionen av FF12 spelas igenom.