Månadens fråga: Är ”molnet” bra för spelindustrin?
Begreppen ”moln”och ”cloud” är något som de flesta känner till idag. Tekniken bygger på att vi som konsumenter eller företag kopplar upp oss mot en serverhall hos någon annan och åtnjuter olika slags tjänster, vilka levereras till oss via internet. Fenomenet har funnits ett bra tag nu och tjänster som PlayStation Network, Spotify eller Gmail har smugit sig in i vår vardag och släpper inte taget.
Fördelarna är många; uppladdning av sparfiler, förberedande nedladdning av spel innan de släpps och möjligheten att möta andra spelare i onlinematcher är företeelser som faktiskt är helt omöjliga utan molnet. Fysiska media såsom DVD och Blu-ray försvinner mer och mer från spelbutikerna, och det är självklart bra ur miljösynpunkt men är allt verkligen bara positivt med molnlösningar där mer och mer av våra spel och vårt data lagras någon annanstans?
Martin är återhållsamt positiv
Molnfenomenet har givit mig ett jobb som jag verkligen trivs med och jag tycker att det är fantastiskt vad jag kan åstadkomma på internet nu, till en ringa kostnad. Däremot känner jag mig en aning obekväm eftersom jag mer och mer inser att vi lämnar våra investeringar av spel i utgivarnas händer. Ta P.T. som ett exempel; en hyllad demonstration av ren och skär skräck. När Konami tog ytterligare steg mot vansinnet som kännetecknar bolaget idag, togs beslutet att avlägsna titeln helt från PlayStation Store. Spelare som egentligen var berättigade till att ladda ned spelet på nytt vägrades åtkomst och det enda sättet att komma över titeln idag, är att köpa en PlayStation 4 där spelet fortfarande är installerat.
Vad händer när en utgivare eller studio går i konkurs? Hur länge kan vi som spelare lita på att vi kan ladda ned titeln? Med tanke på hur mycket uppdateringar och tillägg som levereras via internet idag till spel leverade på fysiskt media, är visserligen frågan om någon går säker ändå…
Jesper ser inga alternativ
Molnet är i min mening fortfarande inte ett entydigt uttryck där alla direkt vet vad det handlar om. I spelbranschen går molnanvändningen att dela upp i några olika kategorier. Molnlagring av sparfiler och inställningar, digital nedladdning och strömning och slutligen erbjudande av onlinetjänster som chatt, flerspelarlägen online och annat. När det gäller säkerhetskopiering av sparfiler som i PlayStation Plus är jag odelat positiv, jag ser inga som helst nackdelar med att mina sparfiler ligger i molnet.
PlayStation Store är dock lite mer av en gråzon. Jag använder tjänsten flitigt, men eftersom jag jobbar med IT-säkerhet minns jag väl hacket mot Sony och stölden av kreditkortsnummer och personuppgifter. Vore det inte för kortbolagens inställning att snabbt ersätta kortbedrägerier skulle jag köpa koder med kredit från butiker, men smidigheten vinner över säkerheten i det fallet. Strömning av spel tror jag fungerar med lite långsammare spel som strategispel eller äventyrsspel. Inte ens när jag fjärrspelar på mitt lokala nätverk fungerar det smärtfritt och jag har svårt att tro att strömning från molnet kommer att fungera bättre. Onlinespel med röstchatt är definitivt här för att stanna och de stora spelbolagen bygger enorma moln för att kunna tillfredsställa sina miljontals spelare.
I mitt jobb ser jag ofta baksidorna med det publika molnet, där en tredje part ges tillgång till hemlig data som endast skyddas av snåriga avtal och loggning av accesser. I spelbranschen är det bara i samband med användarregistrering och betalning som du riskerar din data, och jag tycker att fördelarna väger mycket tyngre än riskerna.
En intressant fråga enligt mig är hur framtidens spel ser ut, då jag tror molnet är en stor del ut av det. Vad tror ni? Vad mer tror/hoppas ni molnet kommer möjliggöra?
Hej Michael!
Ser fortfarande fram emot ditt svar på frågan, men passar på att delge mina tankar om cloud som spelmotor.
Jag ser en enorm potential i alla dessa servers som står till spelarnas förfogande, om bara utvecklarna omfamnar den på rätt sätt. Redan för ett antal år sedan formligen exploderade ju Minecraft-kulturen då Mojang öppnade upp för att låta genier runt om i världen skapa sina egna versioner. Det vanliga blockkrossandet ersattes med mängder av varianter på den grundläggande spelidén och plötsligt fanns det en Mincraftvariant på det mesta.
Jag tror mycket på öppenhet när det kommer till spel och tänk dig att få en kreativ frihet i det du vill göra!
Asynkont spelande är ju också något som jag skulle kunna tänka mig att fastna för. Ett sätt där du inte behöver möta din kompis eller motståndare när du spelar, utan där molnlösningen t.ex. analyserar ditt spelsätt och skapar en klon av din identitet som dina vänner sedan kan möta eller spela tillsammans med.
intressanta tankar! Om de skulle ”klona” dig som spelare, kan de med andra ord ta det bästa från varje spelare och skapa en super bot? 😛
I samband med moln så förknippas det ofta med tjänst. Nu är jag inte lika involverad i spelvärlden som ni, men något som har förvånat mig av det jag har sätt är att inte fler spel släpps som en molntjänst. Det närmsta jag kan komma på är The walking Dead som släpps avsnitts-/säsongsvis, men enligt mig är det inte fullt ut.
Jag tror nog att de årliga nyutgåvorna så som FIFA lika gärna kan vara ett spel som man betalar per månad och att de släpper/uppdaterar nyheter, hur bra spelare är osv. på månadsbasis.
Jag ser även fram emot när VR-glasögon tar ett ännu större kliv och är något som vi kan nyttja var som, när som och integreras med den riktiga världen. exempelvis Pokemon GO. Där kommer i sånt fall molnet också behövas. samt väldigt bra 4g uppkoppling 🙂
Molnet är bra för spar filer… annars vill jag ha färdigutvecklade spel på fysisk media.. ju mer företagen blandat in nätet ju trasigare spel har vi fått… är ju först vid 5-6 uppdateringen som dom flesta spel blir spelbart! De hade inte hänt om spelen gavs ut på skiva utan möjlighet till uppdateringar å dlc å skit. Haha nu lät jag som en sur gammal gubbe men de bjuder jag på :p
Men det ÄR ett relevant problem. Om vi jämför med retrokonsoler idag så är det bara tekniska problem som att moderna TV-apparater kanske saknar SCART eller RF-kontakt, medan dagens konsoler kommer att ha helt andra problem om 20 år. Skulle molnkomponenterna tas bort kommer inte patcharna att kunna laddas ned och vi får dras med den trasiga versionen på skivan. Många spel har ju dessutom omfattande onlinedelar som kommer att saknas.
Retrospelande kommer att se annorlunda ut i framtiden när spelbolagen beslutar att det inte är värt mödan att underhålla sina molnkomponenter.