E3-mässan som försvann
Coronaviruset har verkligen satt sin prägel på 2020. De mänskliga tragedierna är alltför många att räkna upp, och våra vardagar ser inte riktigt ut som de gjorde förr. Även spelbranschen har fått göra en del förändringar för att anpassa sig efter dessa nya förutsättningar, med tanke på att alla större evenemang innan höstens konsollanseringar har blivit inställda.
Den årliga sommartraditionen E3 var en av de första mässorna som ställdes in, vilket är något som dök upp i huvudet på mig igen under de senaste dagarna. Det är ju nämligen vid denna tid på året som jag brukar sätta igång med research och grävande för mina årliga ”Inför E3-”artiklar. Det känns lite konstigt att dessa uppesittarkvällar inte kommer att ske i år, men samtidigt har den senaste tiden visat att det, åtminstone ur ett konsumentperspektiv, inte är nödvändigt med en stor koncentrerad informationsdumpning.
De senaste åren har E3-mässan kämpat en aning för att hitta ett sätt att förnya sin image och bli mer relevant för konsumenter, istället för att behålla det klassiska upplägget som branschmässa. Utställare har börjat lämna en efter en, och redan innan mässan blev inställd i år hade Sony beslutat sig för att inte deltaga. Det är ju ett ganska stort beslut med tanke på att de har en ny konsol att avtäcka och marknadsföra i år.
I samband med att evenemang började ställas in tog dock Geoff Keighley tillfället i akt att börja samordna intressanta tillkännagivanden under namnet Summer Game Fest. Keighley har många års erfarenhet i branschen, på senare år mestadels när det gäller att arrangera till exempel The Game Awards och som den återkommande studiovärden för den officiella E3-streamen på YouTube. De senaste veckorna har vi börjat se resultaten från denna ambitiösa satsning.
Det inleddes med ett omfattande Xbox-evenemang, som visserligen marknadsfördes lite missvisande och kanske inte erbjöd lika många spelsekvenser som många önskade, men som innehöll en hel del intressanta trailrar för spel. Flera av dessa kommer dessutom att leta sig till PlayStation-plattformar, så det handlade inte enbart om exklusiva titlar. Detta följdes sedan upp av tillkännagivandet att de två första Tony Hawk’s Pro Skater-spelen slutligen kommer att få nyversioner som gör originalen rättvisa. Det gladde mig djupt att se att spelen verkar ha hamnat i händerna hos en studio som har en genuin passion för serien. Vicarious Visions har ju tidigare gjort väldigt gedigna jobb med nyversionerna av Crash Bandicoot-spelen, och jag hoppas innerligt att de lyckas fånga den otroliga magin från Tony Hawk’s Pro Skater också.
Som om inte detta var nog passade även Summer Game Fest på att hjälpa till att avtäcka Unreal Engine 5, som är nya versionen av en av de större och mer populära spelmotorerna i branschen. Detta kanske låter lite torrt och tråkigt på ytan, men det som gjorde det hela intressant var själva teknologidemon som demonstrerade den nya motorns funktioner. Denna demo kördes nämligen i realtid på en PlayStation 5, och blir då i praktiken det närmsta vi har fått se faktiska spelsekvenser på nästa generations PlayStation.
Den nyhetsfyllda veckan avslutades sedan med att Sony visade upp en rejäl demo av en av PS4:ans sista stora exklusiva titlar, nämligen Ghost of Tsushima. Det var ett tag sedan vi fick se något konkret från spelet som inte bara var stämningsbyggande eller berättelseutvecklande, och det ser minst sagt imponerande ut. Allt från den övergripande miljödesignen till små spelmekaniska knep känns otroligt välslipat. Jag hoppas sannerligen att spelkänsla och berättelse kan matcha denna högt lagda ribba.
Det som slog mig när jag tänkte tillbaka på alla dessa tillkännagivanden var att det framkallade lite samma känsla som brukar uppstå under E3-veckan, fast på en lite mindre skala. Vi får spännande nyheter, precis som under ett större evenemang, men varje utannonsering får lite utrymme att andas och du har möjlighet att reflektera över vad du såg istället för att direkt gå vidare till nästa trailer. Det gör onekligen saknaden efter den försvunna E3-mässan lite enklare att hantera, och det känns som att Geoff Keighley har träffat huvudet på spiken när det gäller konceptet med Summer Game Fest.
Som jag poängterade tidigare är detta skrivet helt ur ett konsumentperspektiv, och det går inte att belysa tillräckligt mycket hur viktigt E3 är för nätverkande i branschen. Om den positiva trenden för Summer Game Fest fortsätter ska det dock bli intressant att se hur E3 ska kunna göra sin comeback nästa år. Jag har en känsla av att det inte kommer att bli det traditionella upplägget hädanefter, men jag håller ändå mina tummar för att arrangörerna ESA hittar ett sätt att hålla mässan relevant. Även om jag aldrig har varit där på plats så känns det ändå som en stor del av mitt spelår med de långa uppesittarkvällarna i början av sommaren. Under tiden har vi åtminstone Geoff Keighleys sommarfestival att glädjas åt.