PS4 får Virtual Reality-headsetet Project Morpheus
GDC-mässan i San Francisco har dragit igång med buller och bång, och den första stora nyheten är att Sony håller på att utveckla ett Virtual Reality-headset till PlayStation 4. Arbetsnamnet på prototypen är Project Morpheus, men det lär få ett annat namn lagom till att det släpps.
I likhet med det kommande VR-headsetet Oculus Rift till PC ska Project Morpheus skapa en verklighetstrogen verklighet framför ögonen på dig, och efter att ha testat Oculus Rift i höstas på Gamescom-mässan kan jag säga att jag ser fram emot en konsolversion av den minst sagt fenomenala Virtual Reality-upplevelsen.
Project Morpheus används med PlayStation-kameran och har rörelsesensorer inuti headsetet, så att alla dina rörelser registreras som de ska. Det fungerar dessutom med den vanliga DualShock 4-handkontrollen och med rörelsekontrollen PlayStation Move (så att du kan svinga ett svärd med den på realistiskt vis). Ljudet ska dessutom vara stereoskopiskt, så att du kan höra vad som händer från alla riktningar.
Nedan hittar ni den provisoriska tekniska specifikationen, som lär ändras inför releasen.
- Skärmtyp: LCD
- Panelstorlek: 5 tum
- Panelupplösning: 1920×RGB×1080 (960×RGB×1080 per öga)
- Visningsfält: 90 grader
- Sensorer: Accelerometer, gyroskop
- Anslutningsgränssnitt: HDMI + USB
- Funktioner: 3D-ljud, ”social skärm” för visning av innehållet på en tv.
Och nej, i vanlig ordning vet vi inte vare sig pris eller releasedatum för headsetet, men det ska såklart bli spännande att testa Virtual Reality på Sonys senaste maskin.
De blir ett givet köp kosta va de kosta vill.. 🙂
De som testat den säger den lämnar konkurrensen långt bakom sig.
Upphängningen med belastingen förskjuten snett uppåt ser också lovande ut. Ingen skidmaskrem som ger huvudvärk åtminstone.
””Ljudet ska dessutom vara stereoskopiskt, så att du kan höra vad som händer från alla riktningar.””
Stereobild och stereoljud! 🙂
Trodde faktiskt inte det var ljud alls i dem. Men hoppas de då har on ear och inte att det blir som med HMZ1-glasen där de gick från det till hängande snäckor att trycka in i öronen vid behov i HMZ3.. :S
Det enda jag blir lite skeptiskt till med hur väl detta kommer lyckas är att det krävs så mycket bråte för att de ska funka, och att det inte ens är i ett paket.
Alltså: (förutom PS4) Morpehus + PSeye4 + Move + Navigator.
Känns som det kan bli förvillande för köparen, och ge samma resultat som liknande sena teknikpåhäng. Säljer de å andra sidan enbart paket blir det onödigt (dyrt) för oss som redan har Move och/eller kameran eller alla olika möjliga kombinationer utöver dessa osv.
Två stora som lyfts i andra forum som är ganska avgörande:
Kostnaden för att utveckla spel till VR-enheter om det blir flera på marknaden som fungerar olika mellan plattformarna, tex OR. Det får inte bli för stora skillnader då riskerar konsumenterna att gå miste om puttningen skulle jag gissa
Räcker upplösningen på ps4 när skärmen sitter så nära, eller måste man anpassa typen av spel som går spela med VR?
Spännande lösa mer om allt framöver, det vore ju fantastiskt om de lyckas göra det bra. Men jag tror att det blirflrst nästa konsolgeneration som erbjuder det vi vill ha i tillräcklig kvalitet
Sry för stavfel med mera driver på ajfånen 🙂