Dark Souls II: Bossguiden – Del 10
Efter ett litet uppehåll i bossguiderna är det nu dags att analysera Crown of the Old Iron King (8/10), som är den andra av tre expansioner till Dark Souls II (9/10). Entrén till denna expansion finner du efter att ha besegrat Old Iron King i huvudspelet och den leder till det härligt stämningsfulla Brume Tower. Expansionen bjuder på några av de mest utmanande och spännande bossfighter jag har upplevt i Souls-serien och det var delvis därför det tog ett tag att få ihop en guide också.
Fume Knight
Denna boss är egentligen den enda obligatoriska bossen i expansionen men det kompenseras genom en riktigt utmanande och rolig strid. Denna riddare är både snabb och kraftfull med tanke på att han varvar attacker med sina två svärd och han har en del olika kombinationer som är viktiga att lära sig.
Det är i synnerhet det stora svärdet som gör den största skadan och det viktigaste tipset är att alltid försöka att rulla mot svingen och inte bort från den, även om det känns självmordsbenäget. Anledningen är att hans svingar är så vida och svärdet så stort att det är lätt att bli träffad även om du undviker själva huvudattacken.
Den stora utmaningen kommer dock när Fume Knight går in i sin andra fas och börjar visa sina pyromaniska sidor. Hans svärd fattar eld och gör kopiös skada samtidigt som att han blir mer aggressiv och rör sig snabbare. Jag har väldig tur i klippet ovan eftersom han går in i andra fasen väldigt sent i striden. Ibland gör han det redan vid 75 procent hälsa och då är det lite kämpigare att vinna.
I mitt klipp fattas en av hans knepigare attacker i fas två och den sker oftast när du är väldigt nära bossen. Han planterar svärdet i marken och exploderar ut eldbollar i hela rummet, och det viktigaste är att du rör dig bakåt väldigt snabbt för att slippa explosionen. Eldbollarna cirklar utåt i rummet och med noggrann tajming kan du rulla mellan bollarna för att komma nära bossen igen.
Smelter Demon 2.0
Det är dags att återförenas med en gammal vän och det är förstås en argare och starkare version av Smelter Demon, en demon vi förstås alla älskar varmt. Smelter Demon är en av de bossar jag har mest problem med i huvudspelet och därför kändes det här inte som en rolig uppgift.
Denna version av bossen har i princip samma attackmönster och taktik som krävs för att besegra förlagan, men en del attacker har blivit långsammare eller fördröjda för att finta dig att rulla vid fel tillfälle. Detta gäller i synnerhet bossens svingar över huvudet, och det var många försök och en hel del svordomar innan jag lyckades besegra honom.
Tredje fasen är en jobbig situation eftersom hans räckvidd är löjligt lång med det flammande svärdet och minsta lilla misstag i rullningar straffas hänsynslöst. Håll dig långt bort från hoppattackerna eftersom de dels gör rejäl skada, men du vet heller aldrig när bossen följer upp det med en explosion. Utöver detta är det bara att öva på rullningar eller ta hjälp av andra spelare för att få ner denna best.
Sir Alonne
Detta är den mest pulshöjande strid jag har upplevt sedan Artorias eller Manus från expansionen till det ursprungliga Dark Souls, och det säger en hel del. Sir Alonne är en blixtsnabb samuraj som sällan tvekar att slå hårt och det som gör denna strid så svår är att det finns ytterst få tillfällen att hela.
Jag kan lika gärna klargöra från början att detta är en strid du i princip aldrig kommer att vinna om du inte lär dig rullningstajming. Att blockera hans attacker är bara ett sätt att fördröja din egen död eftersom din stamina raderas ganska fort, plus att hans svärd sakta men säkert förblöder dig.
Bossens mönster är inte svårt att lära sig, men det som komplicerar det hela är att han har en variabel uppladdningstid innan han glider fram till dig för att attackera. Detta gör att du ibland får chansa lite med rullningarna vilket förstås är otroligt riskabelt.
Denna strid är 50 procent rullningar och 50 procent tålamod. Tålamodet spelar in när du lyckas undvika en attack och du måste avväga om du behöver attackera, hela eller låta din stamina återhämtas. Ett felbeslut där betyder oftast att du får börjar om från början, men det är värt det när du väl besegrar honom. Detta är den klaraste höjdpunkten i hela expansionen.
Nästa del av guiden kommer sannolikt att vara den sista då den kommer att täcka sista expansionen till Dark Souls II, närmare bestämt Crown of the Ivory King.
Vi har uppenbarligen olika sätt att definiera ordet ”roligt” 🙂
EDIT: Ah men! Det har v ju inte, jag missade bara ordet ”inte”. God morgon!
De där lömska orden som bara gömmer sig vid första genomläsningen… 🙂
Så går det när man förutsätter alla Dark Souls-spelare är självhatare 😉