Dark Souls 2: En guide till specialklasserna
I den tredje delen av Dark Souls 2-guiden tar Johan ett grepp på specialklasserna. Vill du bli en hybrid, kasta skölden eller riktigt bra trollformler har du hittat rätt. Om du missat de tidigare delarna hittar du hans tips för nykomlingar till Drangleic här och hans förslag på bra startutrustning här. Och sen kan du förstås passa på att läsa Fredriks recension när du ändå har flytet uppe.
Hybridklasser
Det fina med spelen i Souls-serien är att det sällan finns enbart ett sätt att ta sig igenom spelet. Det går att hitta ett flertal gångbara hybridklasser om man bara är villig att experimentera lite. Dessa hybrider har blivit mer aktuella tack vare nya föremål som införts i Dark Souls 2 – närmare bestämt Simpleton’s Spice och Skeptic’s Spice. Dessa används för att sänka kraven på Intelligence respektive Faith för att använda magier och mirakel så du slipper investera själar för att kunna använda dem.
Det kan även vara bra att införskaffa Hexer’s Hood oavsett om du har tankar på ett hybridbygge eller en ren magikerklass eftersom denna huva inte bara ger dig extra Intelligence och Faith, utan också gör att du kan använda dina memorerade magier fler gånger. Hexer’s Hood får du av Felkar the Outcast som sitter i en stol vid första lägerelden i Huntsman’s Copse, förutsatt att du har uppnått 20 Faith och 20 Intelligence.
Du kan dessutom spara ytterligare själar på att införskaffa en ring som heter Southern Ritual Band. Denna ring ger möjlighet att memorera fler magier utan att du behöver investera själar i Attunement. Det första stället du kan hitta ringen är precis efter bossen i Belfry Luna som är ett område du når efter att ha klarat av Ruin Sentinels i Lost Bastille. Du behöver dock en Pharros Lockstone för att kunna öppna dörren dit.
Om du har planer på en hybridklass är en av de bästa startvägarna att börja som Cleric. Där börjar du med hög Faith, relativt goda förutsättningar för närstrid samt ett bra startvapen. Var du därefter sprider färdighetspoängen är förstås lite olika beroende på vad du är ute efter, men att öka Intelligence är något du bör prioritera. Om du vill satsa på Pyromancy har dessa magier inte några färdighetskrav, men eftersom eldskada gynnas av både Intelligence och Faith kan det vara värt att ha i åtanke.
Vem behöver en sköld?
En av nyheterna i Dark Souls 2 är att det på ett effektivare vis går att använda två vapen samtidigt genom något som heter Power Stance. Förutom att du behöver två vapen av samma klass behöver du även uppnå 150 procent av minimikraven för vapnen du använder. Det betyder i praktiken att om du har ett vapen som kräver 20 Strength och 10 Dexterity behöver du ha 30 Strength och 15 Dexterity för att kunna aktivera Power Stance.
När detta läge är aktiverat har du tillgång till ett annat attackmönster, men viktigast av allt är att dina attacker gör mer Poise-skada, det vill säga att de lättare kan bryta en fiendes försvar och få dem ur balans. Detta är ovärderligt mot vissa bossar och ett sätt att genom offensivitet kunna överleva längre. För det är just överlevnadsaspekten som är det stora problemet när du kör med två vapen.
Att ta sig an ett Souls-spel utan sköld är sällan en trevlig upplevelse men i Dark Souls 2 är det faktiskt inte en omöjlighet om du bara lär dig att konsekvent rulla undan vid rätt tillfällen. Det andra problemet är att svingandet av två vapen ganska snabbt dränerar Stamina-mätaren, och det är förmodligen vad som kommer att bjuda på en returbiljett till lägerelden i de flesta fall.
Vilken klass är bäst?
Om du är ute efter en så smärtfri resa som möjligt är det huvudsakligen en magiker du ska välja. Hex-magier är i dagsläget de absolut mest kraftfulla attacker som finns tillgängliga och kan i vissa fall förvandla utmanande bossfighter till en historia som är över på sekunder. De kräver dock rätt kraftiga investeringar i både Faith och Intelligence för att få maximal effektivitet, men det är inte nog med det. Vissa av magierna kräver även själar för att bli som bäst.
De magier jag tänker på är i synnerhet Resonant Soul och Great Resonant Soul. När du attackerar med dem dras det 100 respektive 500 själar som omvandlas till skada så du får se till att ha lite själar över för att de ska göra någon nytta. Du gör fortfarande skada utan några själar, men skillnaden är väldigt markant. Det finns dessutom en Hex som heter Climax som tar alla själar du bär på och omvandlar till skada i en enda stor attack. Detta resulterar i kopiös skada som kan ta kål på det mesta och är ett väldigt effektivt sätt att dela ut nådastöten i strider mot svårare bossar.
För att vara så effektiv som möjligt är det rekommenderat att komplettera Hex-magierna med antingen Pyromancy eller mirakel. Du kommer att stöta på bossar som är resistenta mot Hex och då underlättar det att ha en annan form av skada som fungerar bättre. De bästa kompletteringsmagierna i min åsikt är Flame Swathe och Firestorm om du väljer Pyromancy eller Lightning Spear och Great Lightning Spear om du istället använder dig av mirakel.’
I nästa del av Dark Souls 2-guiden ger sig Johan i kast med spelets bossar. Missa inte det!