Förhandstitt: Roadcraft

När jag bokade mötet för Roadcraft visste jag ännu inte vilket spel det handlade om, utan enbart att det var ett nytt spel från Saber Interactive. Om du har följt bloggen de senaste åren har du säkert snappat upp att jag är en ganska stor fan av det Saber-utvecklade Snowrunner, och jag tog därför en chansning på att de skulle ha något snarlikt på gång till Gamescom.

Redan under förshowen till Opening Night Live skulle det visa sig att min chansning gav utdelning när första trailern för Roadcraft visades upp i all sin prakt, och peppen inför mötet jag bokade under dag två på mässan sköt i höjden.

Roadcraft är visserligen fokuserat på stora lastbilar och svårframkomliga miljöer, precis som Snowrunner, men i övrigt finns det ganska stora variationer i upplägget. En naturkatastrof har orsakat stora problem i infrastrukturen, och logistikföretaget du driver har inte längre möjlighet att sköta de leveranser av förnödenheter som området behöver. Det är därför upp till dig att börja reparera de vägar och leder som låter fraktfordonen problemfritt navigera sig fram till respektive mål.

I sektionen som utvecklarna demonstrerade för mig fanns det en väg som hade spolats bort av översvämningar och de stora gyttjehålen gapar hungrigt efter lastbilarna som vill passera. För att lösa denna situation kan du först fylla hålen med grus och packa underlaget hårt så att det finns temporär framfart, men du kan sedan dessutom lägga ett lager med asfalt ovanpå gruset för att se till att få en enklare framfart. När du har åtgärdat problemen på vägsträckan går du in i nästa skede i uppdraget, där du ritar ut en rutt på kartan där fraktkonvojen ska köra, och förhoppningsvis har du gjort ett tillräckligt bra jobb för att se till att förnödenheterna når fram till sina mål.

Spelet har fått tydliga uppgraderingar både visuellt och i fysikmotorn, och det ser verkligen ut att kunna leverera på förhoppningarna som trailern gav mig. Jag hade visserligen ganska stora förväntningar på Expeditions: A Mudrunner Game också, men jag lyckades inte riktigt klaffa med det bestraffande upplägget som detta spel erbjöd. När jag ställde frågan om vilket håll som Roadcraft lutar rent designmässigt fick jag inget riktigt tydligt svar, utan de ville istället poängtera att Roadcraft går en tredje väg istället för att ha likheter med Expeditions eller Snowrunner.

För en tvättäkta Snowrunner-nörd var detta en av de mest spännande sakerna jag fick se under hela mässan, och det säger en hel del. Det finns ännu ingen tydlig bild av när vi kan få lov att ge oss ut i gyttjehålen, men än så länge har de sagt att 2025 är målet. Då kanske jag hinner köra igenom alla Snowrunner-expansioner som jag ännu inte har hunnit igenom också.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.