Förhandstitt: Revenge of the Savage Planet

När jag bokade mina möten inför Gamescom fick jag möjlighet att skriva upp mig på ett vid tillfället hemligt spel från Raccoon Logic, vilket om jag ska vara ärlig inte ringde någon specifik klocka. Efter lite grävande kom jag fram till att det är nya bolaget som Typhoon Studios-anställda startade efter de blev ett offer för Googles halvhjärtade försök att ge sig in i spelbranschen med Stadia.

Deras Journey to the Savage Planet (9/10) hamnade dock lite under min radar när det släpptes, men inför mötet tog jag tillfället i akt att plocka upp det från skämshögen och det visade sig vara precis lika bra som Jesper uttryckte det i sin recension ovan.

I Revenge of the Savage Planet tar upplevelsen hoppet från förstaperson till tredjepersonsperspektiv, och enligt studiogrundaren Reid Schneider var detta ett beslut för att kunna utöka de sätt som utvecklarna kan förmedla humor. Det finns betydligt fler sätt att framföra slapstick-sekvenser när du kan se karaktären som drabbas av de dråpliga ögonblicken.

Upplägget är snarlikt föregångaren, där du spelar en karaktär som har skickats ut i en rymdsond för att utforska nya planeter, men när du anländer visar det sig att din arbetsgivare har kommit på att projektet är för dyrt och du har varken ett jobb eller en väg hem längre. Reid Schneider stack inte under stol med att det eventuellt var inspirerat av att Typhoon Studios stängdes ned av Google i princip samtidigt som de lanserade den uppgraderade Employee of the Month-utgåvan av Journey to the Savage Planet.

Även om det finns stora likheter med föregångaren är skalan väldigt mycket större på varje enskild punkt, men de har fokuserat på att inte överväldiga spelaren med för mycket på en och samma gång. Denna gång finns det inte bara en planet att utforska, utan hela sex stycken vilket utlovar en hel del spännande miljöer. Det finns även fokus på att få olika element att reagera med varandra för att besegra argsinta utomjordiska organismer. Exempelvis finns det strömförande eller brandfarliga material som kan användas för att skapa fällor eller lösa pussel, och det som visades upp i demon såg väldigt underhållande och dynamiskt ut.

Som grädde på moset finns dessutom ett omfattande flerspelarläge som låter dig välja mellan allt från lokalt i soffan med delad skärm till att spela med vänner på andra plattformar. Målet som Raccoon Logic har satt för Revenge of the Savage Planet är 2025, men inget närmare än så. Jag kan mycket väl tänka mig att det blir sent på året dock, med tanke på detaljnivån och noggrannheten i allt som visades upp, och denna gång kommer spelet definitivt inte hamna under radarn för mig.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.