Förhandstest: Phantom Blade Zero

När jag först såg Phantom Blade Zero avtäckas på en av Sonys State of Play-sändningar förra året greppades jag ganska omedelbart av den slående vackra presentationen och de spektakulära striderna. Jag behövde därför inte fundera alltför länge när jag fick möjligheten att boka in en demo av spelet på årets Gamescom.

Detta var dessutom första gången folk fick möjligheten att faktiskt spela det istället för att få guidade demonstrationer, och innan jag fick sätta mig ner med spelet hade jag många frågetecken som snabbt skulle rätas ut till utropstecken.

Själva demon var ganska segmenterad för att visa upp de olika centrala mekanikerna i spelet, vilket jag uppskattar ganska mycket då det blir enklare att få en hum om vart spelet är på väg. Det började med en rad olika inlärningssekvenser som fokuserade på undanmanövrar och pareringar, vilket senare skulle visa sig vara otroligt viktigt för framgång. Efter detta övergick det till att träna strid mot flera vanliga fiender åt gången, följt av en avslutning där jag fick testa mina färdigheter mot tre av spelets bossar.

Det dröjde inte många minuter förrän sorlet från tusentals människor runt mig på mässan smälte bort och jag hamnade i ett bossfajt-läge mot de utmanande och väldesignade fienderna. Jag kände snabbt likheter med Sekiro: Shadows Die Twice (10/10) i stridsupplägget, med tanke på att mycket hänger på vältajmade pareringar eller rullningar. Båda dessa aktiverar en kort slow motion-sekvens där du får öppet läge att straffa motståndaren, och i slutänden kommer bossen att hamna i ett obalanserat läge där du kan få in en både spektakulär och brutal attack som kapar en bra bit hälsa.

Jag skulle dock inte säga att det enbart är Sekiro som är inspirationskälla då det finns en hel del likheter med exempelvis Ninja Gaiden och Devil May Cry också, med specifika attackkombinationer och en rad olika distansvapen som kan varvas in i striderna med lite övning. Striderna kändes till en början väldigt utmanande och en av bossarna hade till och med en öppningsattack som omedelbart dödade mig med en träff. Men Phantom Blade Zero verkar ha hittat den där balansgången mellan nedslående och inspirerande, för det dröjde inte många försök innan jag kunde läsa av attacken och undvika den utan problem och det bådar väldigt gott för vart spelet är på väg.

Spelet har ännu inget lanseringsdatum, utöver 2025, men trots detta var demon i ett väldigt polerat skick på i princip alla fronter. När jag lämnade demostationen visste jag ganska fort att detta var ett av mässans mest spännande spel, och om utvecklarna lyckas hålla samma nivå på resten av innehållet kommer detta att bli en riktig pärla.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.