Förhandstest: Mighty Morphin Power Rangers: Rita’s Rewind

Mitt första inbokade möte för Gamescom 2024 landade i Atari-båset, där jag fick en actionpackad spelsession i det kommande sidoscrollande beat ’em up-spelet Mighty Morphin Power Rangers: Rita’s Rewind. Spelet utannonserades tidigare denna sommar under Summer Game Fest-veckan, där trailern utlovade både slagsmål som är typiska för genren, men även en hel del variation i själva uppdragen.
Jag gillar ju genren, men var kanske en aning tveksam till hur jag skulle klaffa med spelet eftersom jag inte är speciellt insatt i Power Rangers. Detta tvivel var dock ganska bortblåst efter några få sekunder när Digital Eclipse Chris Kohler började vägleda mig genom demon.
Många intryck haglade över mig på en och samma gång, men det tydligaste var ändå att spelet är väldigt enkelt att plocka upp och ha kul med. Jag är långt ifrån en expert i genren, men flytet i styrningen och attackkombinationer gjorde att jag kände mig som hemma direkt. Trots att fiendehorderna näst intill oavbrutet sköljde över mig och min samarbetspartner kände jag mig hela tiden under kontroll, och mina specialförmågor kunde oftast återställa maktbalansen i actionsekvenserna.
Demouppdraget var kanske lite slätstruket och typiskt för genren, och visade heller inte upp bitar av den variation som originaltrailern utlovade, men jag fick en god uppfattning om att hörnstenarna finns på plats. Spelkänslan känns polerad, den blixtrande snabba chiptune-inspirerade hårdrocken driver mig framåt i kampen mot onda makter och estetiken från 16-biteran känns verkligen klockren. Spelet kanske inte kommer att förvandla mig till en Power Rangers-fan, men om utvecklarna lyckas leverera på löftena från originaltrailern kommer det här att bli en riktigt stark kandidat till kommande kooperativa spelkvällar när det släpps senare under 2024.