Förhandstest: Metaphor: ReFantazio
En av de på förhand riktigt stora höjdpunkterna för mig inför årets Gamescom var när jag lyckades säkra en demoplats för Metaphor: ReFantazio. Jag har lagt otaliga timmar på Persona-spelen och med tanke på att detta är nya projektet från samma team har intressenivån varit på topp sedan första trailern.
Metaphor lämnar dock den beprövade skolmiljön bakom sig och siktar på ett bredare fantasykoncept. Kungen i Euchronia har blivit mördad, och tronarvingen har av en händelse drabbats av en allvarlig sjukdom. Detta skapar förstås oreda i riket och en omfattande maktkamp gräver djupare fåror mellan samhällsklasser och raser.
Huvudkaraktären i spelet är en till synes helt vanlig tonåring, med det undantag att han tillhör en folkgrupp som besitter förbjudna magier som med tiden har gjort att de har förskjutits från samhället. Många fördomar och elaka gliringar haglade under demon jag fick spela, och det tog inte många minuter innan jag började känna att jag ville kämpa för min karaktärs upprättelse.
Spelmekaniskt är det väldigt mycket som påminner om upplägget i Persona 5 (9/10) även om det finns små variationer för att passa det nya temat. Tyvärr fick jag aldrig riktigt tid att gräva alltför djupt i strider och dylikt eftersom demon var ganska dåligt planerad. När jag startade upp den fick jag i princip starta från (vad jag antar är) början av spelet, och alla som är bekanta med Persona-serien eller japanska rollspel överlag vet ju att det ofta finns en ganska rejäl startsträcka innan saker eskalerar. Efter cirka 30-40 minuter dialog fick jag ta mig an en handfull strider, men när jag kom fram till prologbossen var min tid slut.
Trots denna suboptimala tajming kan jag ändå säga att Metaphor: ReFantazio är ett av spelen som gjorde störst intryck på mig under mässan, mycket på grund av stämningen från både karaktärer och omvärld. De politiska intrigerna har potential att bli riktigt intressanta, och om helheten levererar på det som visades i prologen kommer jag att sitta som klistrad när spelet släpps den 11 oktober.