Förhandstest: Little Nightmares III

Om du har följt mina Gamescom 2024-artiklar har du säkert även sett att jag nämnde i min Bandai Namco-text att jag fick en djupdykning i Little Nightmares III. Det är dock inte förrän nu som utvecklarna lyfter på locket om att denna uppföljare kommer att ha ett kooperativt läge där du kan uppleva alla kusligheter och pussel tillsammans med en god vän.

I sololäget finns det hela tiden två huvudkaraktärer som har följe genom berättelsen, där den ena är datorstyrd och följer dina initiativ. När du väljer att ta hjälp av en vän istället kommer den AI-styrda karaktären att hamna under spelarkontroll, så att du kan skylla alla misstag på den mänskliga faktorn istället.

Den kooperativa demon utspelade sig i en annan sektion av spelet jämfört med solodemon jag fick spela igenom strax innan, och den speglade möjligheterna att diskutera fram lösningar på pussel och inte minst att tålamod är en dygd. Flera av fiendemötena handlade om att hitta ett tryggt hörn där jag och min medspelare kunde studera rörelsemönster och finna öppningar i förflyttningscykler.

Det finns små skillnader mellan karaktärerna också, där ena spelaren är utrustad med en pilbåge, vilket hjälper till med att exempelvis trycka på knappar som annars är svårnådda. Den andra spelaren har istället en praktisk skiftnyckel som både kan användas för att banka på saker och för att skruva på bultar eller dylikt.

Spelläget kommer enbart att vara tillgängligt online, vilket jag tycker är ganska synd. Det hade varit en kanonupplevelse att spela tillsammans med skräckälskande nära och kära i soffan, men tyvärr ser det inte ut som att det kommer att ske. Jag ser ju självklart svårigheten i att implementera en delad skärm, eftersom det ofta kan uppstå sekvenser där man är uppdelad i olika sektioner av en nivå, och det är ju inte gratis ur ett prestandaperspektiv.

Oavsett om du spelar ensam eller tillsammans med någon annan ser Little Nightmares III ut att bära vidare den otroligt täta stämning som de två tidigare spelen etablerade, trots att Tarsier Studios inte längre ligger bakom utvecklingen. Jag ser fram emot att se om Supermassive Games lyckas knyta ihop säcken för helhetsupplevelsen när spelet släpps under 2025.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.