Förhandstest: Karma: The Dark World

Dag två på Gamescom rivstartade omedelbart med att jag kastades in i det kusliga skräckspelet Karma: The Dark World. Utöver det skruvade visuella temat finns det även en tydlig influens från George Orwell på flera punkter i detta verk.

Berättelsen utspelar sig i en ultradystopisk version av Östtyskland under 1984 där ett allsmäktigt företag styr vardagen med järnhand, till den grad att det till och med finns tankepoliser. Om du misstänks för ett brott kan dessa poliser nämligen invadera dina minnen med hjälp av en maskin och återuppleva tidigare händelser för att utreda huruvida du är skyldig.

Vår protagonist är just en sådan polis, och du får det tvivelaktiga nöjet att gräva runt i människors hjärnor i hopp om att finna bevis för deras anklagelser. Det är dock inte en enkel resa att navigera dessa motvilliga personers minnen och det finns gott om ordagranna hjärnspöken och demoner som vill ha ihjäl dig om du inte är försiktig.

Huvudsakligen handlar spelet om att lösa pussel och utforska de märkliga miljöer som målas upp i minnesbilderna du rotar runt i, och obehaget byggs upp succesivt genom att omvärlden ofta skiftar omkring när du löser ett pussel. Då och då kommer du även att behöva smyga dig förbi elaka fiender samt överleva hektiska jaktsekvenser, eftersom du själv inte har några offensiva förmågor. Det är ett bekant upplägg, men ändå effektfullt att döma av de cirka 25-30 minuter jag fick spela.

Spelet vinner mycket på att det inte bara är den uppenbara skräcken det handlar om, med fiender som hoppar ut från ingenstans och dylikt. Det finns en rejäl dos psykologisk skräck också, där jag bland annat försattes i en position där jag var tvungen att stämpla formulär vid ett skrivbord om och om igen som en form av straffarbete. Så fort jag gjorde minsta lilla fel fick jag ytterligare bestraffningar från en övervakande entitet som gjorde att min karaktär successivt dök djupare ner i ett nervsammanbrott. Relaterbart för alla som har jobbat på ett callcenter.

Demoversionen lämnade mig med en hel del sug efter att se vart berättelsen leder, och utvecklarna hoppades på att kunna lansera Karma: The Dark World senare i år.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.