Förhandstest: Dune Awakening

En av de största titlarna jag fick möjligheten att kika närmare på under andra mässdagen är det ambitiösa MMO-projektet Dune Awakening från norska Funcom. Det är ju som säkert bekant ett företag med lång och bred erfarenhet av MMO-genren, och de ligger bland annat bakom min personliga inkörsport i genren Anarchy Online men har på senare tid skördat framgångar i överlevnadsgenren med Conan Exiles.

I Dune Awakening är dessa två genrer sammanfogade i en satsning på att skapa ett MMO-spel med överlevnadsmekaniker, och med den ogästvänliga planeten Arrakis som skådeplats känns det på förhand som ett ganska klockrent fundament för upplevelsen som Funcom siktar efter.

Det är dock lite svårt att klämma in vad man vill åstadkomma i ett MMO-spel på de cirka 45 minuter jag fick med spelet, men trots detta lämnade jag den gigantiska utställningsmontern med mer positiva intryck än vad jag förväntade mig. Demon började med att jag har kraschat min farkost mitt ute i öknen, och inte helt otippat finns det en hungrig mask i området.

Jag behöver med andra ord snabbt röra mig bort från öppna sanddyner samt den intensiva solen som snabbt orsakar problem. Tillbringar jag för lång tid i solen får min karaktär värmeslag, vilket gör att du blir svagare på en hel del olika fronter under en tidsperiod. För att återhämta dig behöver du söka skugga och se till att undvika strider med argsinta grupperingar av banditer som vill ha tag i dina ägodelar.

Värmen påverkar dessutom dina vätskenivåer, och Arrakis dräller ju inte direkt av stora inbjudande vattendrag. Det finns däremot växter här och var som hjälper dig i de nödfall där vatten inte finns tillgängligt. Båda dessa mekaniker gör att dygnsrytmen i Dune Awakening spelar en ganska stor roll, eftersom du kan röra dig betydligt friare när solen inte gör sitt bästa för att koka dig levande.

Jag fick gå igenom några strider under demon och tycker att skjutandet känns ganska bra för att vara ett MMO. Det är lite trist att det sällan finns några direkta träffreaktioner från fienderna, men det är dock mer eller mindre standardförfarande i genren så det är inte något bryter inlevelsen nämnvärt. Av förklarliga skäl hann jag inte gå på djupet när det gäller basbyggande och tillverkning av fordon, som ser ut att vara en stor del av vad du kommer att sysselsätta dig med. Jag fick dock ett smakprov på variationen i miljöer när en av Funcom-representanterna fuskade fram en ornithopter till mig, vilket gjorde att jag fritt kunde flyga omkring och studera omvärlden.

Det finns fortfarande många frågetecken runt spelet, i synnerhet om hur tidskrävande allt byggande är och hur bestraffande överlevnadselement kommer att bli. Jag gillar dock själva upplägget och känner absolut att det kommer att bli ett spel jag ger en chans när det släpps under 2025. Jag var inte beredd på att jag skulle erkänna mig redo på ett nytt MMO, men om allt faller på plats för Dune Awakening kan det nog vara dags.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.