Förhandstest: Monster Train 2

Monster Train är ett kortleksbyggarspel där korten representerar trupper och trollformler som ska ta ditt tåg genom helvetet och besegra demoner utan att de lyckas förstöra lokets drivande kamin. Nyligen utannonserades uppföljaren Monster Train 2, och jag har fått möjligheten att spela en demoversion för att få en hum om vad vi kan förvänta oss av den fulla upplevelsen.
Det som har utmärkt Monster Train är dualiteten i spelet i form av att du väljer två klaner och får kort från båda, och mellan varje strid har du två vägar att välja på där det ofta handlar om att förbättra trupper eller magi och välja kort från en av dina två klaner. Allt detta finns kvar i tvåan men med några ytterligare nyheter.

Det första som slår mig är hur mycket som är sig likt och det känns nästan som att jag bara tilldelats ett par nya klaner i det ursprungliga spelet. Dock finns det nu en mellansekvens som ger lite mer bakgrundsberättelse och kontext till var jag befinner mig och vad jag håller på med, vilket då passar ihop med det utlovade berättelseläget som vi kommer att kunna spela i fulla versionen. Väl inne i första striden hittar jag en annan av nyheterna i form av drakägg, som jag kan välja att spara mellan striderna för att få ännu bättre belöningar på sikt eller använda så snabbt som möjligt för att få mer omedelbara fördelar.
Striderna är rejält utmanande och i sann roguelikeanda krävs det både erfarenhet av korten och några upplåsningar för att komma längre. Jag älskar de taktiska inslagen där både placering av trupper på olika våningsplan och positionering sinsemellan gör en otrolig skillnad och här i del två har iallafall demoklanerna flera kort som flyttar trupperna och ger fördelar.

På gott och ont är Monster Train 2 extremt likt föregångaren, så om du vill ha mer av samma så kommer det här att vara din kopp te. Jag känner dock ändå ett litet sting av besvikelse av att det inte känns som en djupare eller mer utvecklad upplevelse jämfört med mekanikerna i föregångaren. Detta kan dock hänga på att demoversionen var väldigt nedlåst, och att många av de utlovade nyheterna inte fanns tillgängliga, men det är svårt att säga i nuläget.
Spelet har ännu inget spikat lanseringsdatum, men utvecklarna siktar på att det ska släppas senare under 2025 åtminstone. Förhoppningsvis kommer vi då att få en bättre bild av om detta blir ett steg framåt för genren eller om tåget fortfarande står still vid perrongen.