Vad är det som händer hos Konami?
Konami har alltid funnits vid min sida som en trygg hörnsten i min uppväxt som spelare. Jag har upplevt höjdpunkterna i Track & Field-spelen, skjutit tusentals rymdfiender i Nemesis (Gradius), bekämpat Dracula i Castlevania-serien, räddat pingvinprinsessan i Penguin Adventure och blivit alldeles vettskrämd när jag spelat Silent Hill.
Jag har i princip varit med från den absoluta början; Konami har nått stor framgång och jag har njutit av de flesta spelen som det Osaka-baserade företaget utvecklat och givit ut. Under den senaste tiden har dock en hel del saker hänt, saker som gör att jag blir djupt oroad över Konamis framtid, företaget som under lång tid har varit ett av spelvärldens mest tongivande.
För ett tag sedan började ryktena florera om att Hideo Kojima (skaparen av Metal Gear-konceptet och mycket annat) helt och hållet skulle lämna Konami när Metal Gear Solid V: The Phantom Pain är klart. Det verkar som att Konamis omstrukturering under början av året inte var helt kompatibelt med Kojimas visioner, något som blev tydligare när Los Angeles studion Kojima Productions plötsligt bytte namn till ”Konami Los Angeles”.
Alldeles nyligen nämnde Konami i förbifarten att distributionsperioden av P.T. (ni vet skräckupplevelsen som visade sig vara en ”teaser” till Silent Hills) upphör den 29 april. Själv blev jag mycket förvånad och laddade prompt ned demot för säkerhets skull, även om jag har många timmars terapi framför mig om jag ska klara av att spela det.
De konstiga nyheterna slutar inte där! Den 27 april är dagen då Silent Hills, som varit ett spännande samarbete mellan Hideo Kojima och Guillermo del Toro, dör och visar ”GAME OVER” på skärmen. Konami bekräftar att spelet Silent Hills är lika dött som efter ett oväntat möte med Pyramid Head – med andra ord stendött med tarmarna hängande ut från magen. De använde dock inte just den träffsäkra beskrivningen i sitt uttalande. Lite senare uppdaterar dock företaget sitt uttalande med något som ska lugna entusiasterna runtom i världen: ”Vi kommer att fortsätta utveckla Silent Hill-serien”.
När jag gräver djupare i informationen kring situationen blir jag tyvärr ännu mer bekymrad. Fredagen den 24 april överraskar Konami ännu en gång genom att frivilligt avlägsna sin närvaro från aktiemarknaden i New York (New York Stock Exchange). Konami-aktien har inte varit någon storsäljare på den amerikanska marknaden och eftersom det finns krav på omsättning för att finnas på New York Stock Exchange kändes det kanske logiskt att dra sig ur innan företaget blir tvingade att avlägsna sig ofrivilligt?
Japaner håller huvudet högt i alla lägen och i detta fall är det förmodligen bättre att fly än illa fäkta men när jag konsumerar all den här informationen blir jag orolig. Vad är det som försigår i Osaka? Vad är det som hänt mellan Kojima och Konami? Kommer jag att våga spela P.T.? Blir det något Penguin Adventure 2?
Två saker är dock väldigt tydliga:
- Om du vill spela P.T. bör du ladda ner det idag, i morgon kan det vara (läs: är det) försent
- Förvänta dig inte att du får uppleva Silent Hills med vare sig Norman Reedus som röstskådespelare eller Guillermo del Toro som påverkande kraft
Vad tror du kommer att hända med Konami?
Mycket konstigt. Jag som såg fram emot nya silent hill också..
Konami har väl knappt producerat något intressant spel sedan 2008 (MGS4) ändå…
Under 80 och 90-talet så kändes Konami som en kvalitesstämpel. Många bra spel, och gillar speciellt Super Castlevania IV, Castlevania: Symphony of the Night och dom två första Suikoden-spelen.
Sedan så gick det nedåt med PS2an, och jag blev ganska så besviken på både Castlevania: Lament of Innocence som kändes ganska så trist jämfört med SotN och Metal Gear Solid 2 med allt som hände efter båten. Och efter några spel så blev Silent Hill-serien märkbart sämre också.
Och Suikoden III släpptes inte ens i Europa. Och Suikoden IV anses av dom flesta som det svagaste av dom 5 huvudspelen och när väl det suveräna V släpptes så hade redan många förlorat intresset på serien så det sålde rätt dåligt, så det var slutet på min favorit när det gäller JRPG-serier, även om två dåliga handburna spel släpptes till DS och PSP men dom hade inte mycket att göra med Suikoden förutom namnet.
Konami skar ner mer och mer, många lämnade Konami så som Michiru Yamane och några år senare även Koji Igarashi, släppte färre spel det senaste Konami-spelet jag gillade är Castlevania: Order of Ecclesia som släpptes över 6 år sedan till DS. Sen dess så har dom i stort sätt bara satsat på dom två storsäljare dom har, PES och MGS, och ärligt talat så är jag inte speciellt intresserad längre av något av dom.
Och jag gissar på att Hideo Kojima tröttnat på MGS också och vill göra annat medan Konami ville att han ska börja designa MGS6 istället för att göra något nytt, så han slutade.
Men en sak som jag gillar med Konami nu är att dom äntligen fått upp ögonen för EU PSN. I Februari så släpptes äntligen Suikoden 1 och 2 på EU PSN, förra veckan så släppte dom de suveräna PS2-spelet Gradius 5 på EU PSN, och det verkar som om PS2-spelet Suikoden III snart kommer släppas i Europa för första gången via EU PSN. Men dom kan inte leva länge på att återutge spel såhär. Vem vet, om 10 år så kanske dom har lagt ner spelutvecklingen helt och hållet och satsar bara på sina gym i Japan, eller något.
Hoppas att Square-Enix får upp ögonen för EU PSN någon gång också, finns många SE PS1-spel som aldrig släpptes i Europa som jag skulle vilja se där, som Chrono Cross, Legend of Mana, Threads of Fate och Xenogears bara för att nämna några. Legend of Mana är lite lustigt för oss svenskar också även om vi aldrig fåt någon chans att spela det, för titellåten är på svenska.
Verkar som att Konami mer och mer kommer gå över till mobilspel samt slotmaskiner (om spelande blir lagligt i Japan). Här är en intressant analys av Konami vs Kojima –
Litet inflikande om detta bara. Organiserat spelande i sig är inte illegalt, ens direkt för pengar. Däremot finns det många former av spel med pengar som är det, liksom också flera undantag och teknikaliteter för att bokstavsrätt kunna kringå lagtexter. Pachinko exempelvis var en sån, tveksamt om lagen bryr sig om just det idag dock.
Skulle det släppas upp mer så är det antagligen inte främst spelmaskiner heller som kommer ta del av detta då de anses problematiska av helt andra orsaker.