Mina första timmar med Persona 4: Dancing All Night
Rytmspel är en genre som definitivt har fått en nytändning på sistone med tre nya japanska musikspel som alla är aktuella nu. Jag talar förstås om Persona 4: Dancing All Night, IA/VT Colorful och det lite halvkonstiga Taiko no Tatsujin V. Samtliga titlar förutom IA/VT har släppts i Japan och eftersom jag är en stor fan av Persona 4: Golden förbokade jag så klart Persona 4: Dancing All Night. Nu har jag tillbringat några timmar med spelet och tänkte dela med mig av mina intryck så här långt.
Spelets berättelse börjar en bit efter händelserna i Persona 4: Golden där vår modiga grupp av elever har löst mysteriet med The Midnight Channel. De får dock inte pusta ut speciellt länge eftersom ett liknande fall av försvunna personer återigen drabbar samhället. Denna gång är det dags att hoppa in i The Midnight Stage och befria oskyldiga(?) människor genom dansens kraftfulla magi.
När jag startar spelet i läget för berättelsen, märker jag omedelbart att utvecklaren inte har sparat in på resurserna. Filmsekvenserna som förmedlar historien är mycket välgjorda och håller hög anime-kvalitet. Tyvärr innehåller detta spelläge ett tungt sjok av text på japanska, något som gör att jag redan från början har svårt att hänga med i vad som händer. Tydligt är dock att spelet följer ungefär samma formel som Persona 4: Golden när det kommer till uppbyggnad av berättelsen och interaktionen mellan karaktärer.
Efter att ha avslutat första kapitlet i berättarläget, hoppar jag vidare till den del av spelet där jag bara får dansa, hela natten lång. Nu blir det så klart lite enklare att hänga med eftersom musiken talar sitt egna språk, ett språk som alla förstår. Utbudet av musik är aningen snålt i början men ju fler låtar jag klarar av, desto mer utökas musikbiblioteket.
De flesta musikstycken från Persona 4: Golden finns att avnjuta tillsammans med moderna och riktigt sköna nytolkningar av originalen. Spelplanen för dansen är en cirkel där jag utmanas att trycka triangel, cirkel och kryss tillsammans med upp, vänster och ned på styrkorset i takt med musiken. Det låter enkelt och till en början är det faktiskt ett väldigt simpelt sätt att spela på.
Efter några lyckade låtar ökar svårighetsgraden och jag lägger nu även märke till att jag kan använda styrspakarna för att göra lite DJ-scratch mellan noterna för att öka poängen. När jag använder DJ-funktionen och lyckas stränga ihop långa notkombinationer, aktiveras ett läge där ytterligare en protagonist från serien hoppar in och där vi kan dansa tillsammans.
På det stora hela är jag väldigt nöjd med det jag har sett och hört av spelet så här långt. Musiken är definitivt lika bra som i Persona 4: Golden och nytolkningarna är av riktigt hög kvalitet och flera olika musikstilar blandas. Jag tänker köra igenom alla låtarna några gånger, mest för att jag är utsvulten på lite ny musik att trycka på knappar till. Efter det kommer jag nog att lägga den japanska versionen på hyllan tills den lokaliserade versionen släpps – jag vill ju gärna förstå vad som händer i berättelsen.
Om du uppskattade musiken i Persona 4: Golden eller uppskattar spel där du trycka på knappar i takt med musiken, tycker jag att du ska hålla ögonen öppna efter Persona 4: Dancing All Night. Det släpps 29 september i USA, tyvärr har vi på den andra sidan Atlanten inte fått ett datum då det släpps i våra regioner.
Har du övergett Bloodborne för att spela Japanska dansspel med rytmspel i nu.
Det var roligt att följa dig när du spelade Bloodborne var det för svårt eller. Kanske du skall försöka igen med lägre svårighetsgrad.
När du har spelat klart de japanska spelen kommer du då att återgå till Bloodborne eller finns det andra spel du hellre vill spela.
Bloodborne har bara en svårightsgrad: ”trollig”. 😉
Nej, svårighetsgraden heter ”Gör om, gör rätt”. 🙂
Innan jag gav mig på en typ som har en, förvisso ganska huvudlös, men trots det osedvanligt fuskig taktik så brukade jag hitta den där rättinställningen till sist. Men nu verkar det rätt kört. 🙂
Nejdå, Thomas! Jag spelar fortfarande Bloodborne 🙂 Kommer nog att bli en del i helgen men jag måste ju spela lite annat också.
Är väl inte helt övertygad om att rytm/dans-delen är något som kommer tilltala mig, men eftersom det är ett Persona-spel kanske jag ändå blir tvungen att titta lite närmare på det 🙂
Kan man hoppas på att det kommer fungera på playstation tv eller blir även touch-displayen involverad i något läge?
Det ska finnas stöd för PlayStation TV enligt produktspecifikationen åtminstone.
Jag kan bekräfta att det har stöd för PlayStation TV eftersom jag har kört 100% av tiden på just den plattformen 🙂
Gott, då finns det nog en överhängande risk att det blir ett inköp av detta, även om det som sagt kanske inte direkt tillhör min normala genre av spel 🙂
P4:DAN blir en import från Kanada när det släpps i september. IA/VT vill jag veta mer om innan jag bestämmer mig.