Mina första timmar med IA/VT Colorful
Vi som tycker om rytmspel från Japan får vår aptit mättad med råge nu under sommaren och hösten. Knappt har Persona 4: Dancing All Night släppts i Japan förrän nästa bidrag till genren släpps – jag pratar såklart om IA/VT Colorful, utvecklat av Marvelous AQL. Även om det är ett spel med vocaloidmusik, skiljer det sig en del från spelen med Hatsune Miku, trots att likheterna verkar många. Mina första timmar med IA/VT har varit omtumlande och trevliga samtidigt som jag känt mig mer utmanad än någonsin.
Det släpps fler och fler vocaloidmjukvaror för varje år som går och nykomlingarna fokuserar på olika saker; en del är för engelsk sång medan andra riktar sig mot specifika musikgenrer. Vocaloiden IA har en enkel röst i grunden – utvecklarna ville att hennes röst skulle vara enkel att programmera om så att den går att forma enklare enligt musikernas önskemål.
Mångfalden lyser igenom väldigt väl i spelet, låtarna är inte lika lättsamma som i övriga vocaloidspel utan här rör vi oss i musikens yttre kanter där dubstep och progressiv hårdrock blandas med knepig japansk rock.
Själva spelmekaniken är från början enkel men utvecklas senare till en ordentligt distraherande blandning av Sparkle 2 och Hatsune Miku: Project Diva F 2nd. Det är svårt att beskriva i ord men om du tittar på videon nedan, förstår du nog vad jag menar (de tunga galenskaperna börjar vid 2:40).
Jag har inte spelat igenom alla sångerna ännu, men liksom de flesta musikspel finns en del klockrena toppar blandat med en hel del medelmåttiga låtar som ibland känns en smula tråkiga. Något som jag reagerar på efter mina timmar av spelande är att dubbeltrycken, där jag behöver använda till exempel cirkel och höger knapp på styrkorset samtidigt, inte alltid registreras. Jag vet inte om det är spelet som är boven i dramat eller om det är så att jag har spelat sönder min PlayStation Vita.
På det stora hela är IA/VT ett riktigt bra rytmspel som är enkelt att komma igång med även om du inte läser japanska med lätthet. Menyerna är på engelska men övrig information i spelet är skriven med hiragana och katakana – kanske är det dags att plugga lite mer japanska?
Än så länge har utvecklaren inte berättat om spelet släpps i några andra länder än Japan. Med tanke på att vi trots allt fick det skandalösa (och halvdåliga) Senran Kagura Bon Appetit till Europa så kan vi ju alltid hoppas!
Är du redo för mer knapptryckande i takt med musik?
Fortsätter hålla ögonen på det, men väntar på en NA- eller EU-utgåva.
Åk till Japan istället
Jag ska dit nästa år, då blir det nog många knäppa saker jag kommer hem med 🙂
Till Tokyo Game Show då eller
Nej, det blir en ”privat” resa men en hel del spelrelaterat hinner jag nog med ändå.