PSbloggens årslista 2014: Årets besvikelse
Varje år väljer några spelutvecklare att strunta helt i önskelistan, slå in paketet i tidningspapper och slänga kvittot. Nu på annandagen följer vi upp vår lista över Årets överraskningar 2014 för att istället ta itu med årets sämsta släpp, underligaste beslut och allra största besvikelser!
Anton: Lords of the Fallen
En enklare men snyggare variant av Dark Souls verkade bra på förhand. Men utförandet var buggigt och kontrollen var sladdrig och betyget landade på en blygsam fyra utav tio i min recension av Lords of the Fallen.
Johan: Destiny
När jag spelade betaversionen tidigare i år var jag övertygad om att detta skulle toppa min Årets spel-lista. När jag spelade den slutgiltiga produkten och märkte att jag i princip redan hade upplevt allt vad Destiny hade att visa föll det som en sten. Det är inte ett dåligt spel, men det är oerhört tomt och det MMO-liknande nötandet efter utrustning tröttnade jag på för många år sedan.
Jonas: Watch Dogs
Jag var på plats när Watch Dogs (7/10) utannonserades under Ubisofts presskonferens på E3 2012 och blev helt tagen av presentationen. När spelet väl landade blev det bara ett stort meh.
Martin: Smeknamn och släppdatum
När det gäller Sony är jag fortfarande besviken på att jag inte får byta mitt användarnamn. Det är 2014, NASA håller på att förbereda bosättning på Mars och vi kan fortfarande inte få byta namn? Så svårt kan det inte vara!
Spelbranschen överlag måste också få sig en känga. Jag är djupt besviken på alla spel där fönstret för spelsläpp så uppenbart är styrt av utgivaren och inte studion som skapar spelet. Hur många av årets stora släpp har inte varit infekterade av problem som underpresterande servrar eller buggar som förstör spelglädjen? Tänk om utgivarna kunde lära sig att kommunicera istället för att domdera, tänk om de kunde lyssna på utvecklarna vad de behöver och berätta för kunderna vad de kommer att få? Tänk vad bra det skulle vara!
Simon: Watch Dogs
”ALLT GÅR ATT HACKA!”, ropade Ubisoft. De visade trailrar där allt verkade möjligt, hintade om ett cyberpunkigt hackeräventyr och en magiskt spännande berättelse. Watch Dogs (7/10) blev istället en halvdan Grand Theft Auto-klon i ett Chicago med så dött stadsliv så att jag ibland undrar om jag hamnat i True Crime: Borås.
Toby: Metro Redux
Jag såg verkligen fram emot att testa Metro-spelen, som jag missade när det begav sig. Men jag kom inte längre än en timme in i Metro 2033 innan jag tröttnade. Tempot var för långsamt, skjutandet var för enformigt och jag har verkligen inget tålamod för sådant längre.
Watch Dogs, Destiny eller Sony – vad gjorde dig mest besviken under 2014? Och i morgon lämnar vi de tråkiga ämnena och siktar in oss på Årets debut istället!
Årets största besvikelse för mig hänger mycket ihop med Martins släppdatum. Jag stör mig enormt mycket på att majoriteten av årets spel inte har varit klara när de släppts och innehållit så många buggar att man måste vänta minst en månad från släppdatumet innan spelet fått tillräckligt med patchar för att vara spelbart.
Jag är även lite bitter på hur långsamt Sony uppdaterar PS4:s firmware, och när de väl gjorde det förstörde de maskinen så att den hängde sig varje gång man gick in i viloläge under en månads tid.
Lite förvånad är jag att ingen nämnt Driveclub också…
Men i övrigt är jag väldigt nöjd med året som jag tycker varit relativt befriat från besvikelser och mer bjudit på överraskningar enligt mig. Ett riktigt bra spelår och inte alls något ”mellanår” som så många kallat det.
AC:Unity: opolerat, kass framerate..skulle behövt 6 månader till för optimering.
Håller inte med om Metro redux (särskilt last light) var hemskt kul med stabila 1080p/60fps och ursnygg grafik.
Förutom grundproblemet med när man släpper spelen handlar mycket om förväntningar, vilket är varför jag vill hänga ut Destiny, för alfan var ju bättre än alla betor jag varit med på, men VAR är inne hållet? Ändå har jag lagt ner mycket tid (om än inte i närheten av det Jonas gjort ;D ).
Däremot har jag hunnit höra så mycket om Watchdogs, att jag när jag väl kickade igång det måste säga att det är helfint. Jag har aldrig gillat GTA-spelen, precis som jag aldrig rollspelat nån som neutral eller ondare i RPGer. Jag är helt enkelt ointresserad av att göra såna val. Här är något mycket intressantare och dessutom ett rykande aktuellt samhälleligt problem. Sen kanske jag tröttnar på spelet. Vi får se, men jag har å andra sidan jagat reda på varenda fjäder och flagga i AC-spelen, så det ska ju mycket till.
Jag tycker det är rätt trist att PS4an fortfarande inte kan spela PS1-spel från PSN, eller PS2-spel för den delen. Speciellt med tanke på att dom fantastiska PS1-spelen Suikoden och Suikoden II kommer släppas på Europeiska PSN i Januari.
Destiny får nog min röst, nötandet var då inget för mig. Hade väntat mig en episk story men inte fick jag det e.